.

Regeneracja

Regeneracja

7 dni temu  10.01.2020, ~ Administrator   

Wpływ układu smarowania na pracę turbosprężarki

Większość awarii turbosprężarek związanych jest z problemami układu olejowego

Strona 1 z 2

Jakość oleju ma zasadniczy wpływ na żywotność turbosprężarki. Pozornie niewielka niewydolność układu smarowania prowadzi do katastrofalnych skutków. Co robić, aby uniknąć awarii? 

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarki jest problem ze smarowaniem wynikający z:

  • niedostatecznej ilości oleju (brak smarowania),
  • kondycji/jakości oleju (zanieczyszczenie).

System ułożyskowania – działanie
Aby zrozumieć istotę problemu, należy uświadomić sobie, jak skomplikowana jest budowa turbosprężarki. System ułożyskowania skonstruowany jest w taki sposób, że tuleje umiejscowione są pomiędzy nieruchomą obudową rdzenia turbosprężarki oraz obracającym się z dużymi prędkościami wałkiem turbiny. Konstrukcja uniemożliwia jakąkolwiek styczność współpracujących ze sobą elementów w całym zakresie pracy turbosprężarki. Oprócz smarowania i chłodzenia powstały film olejowy ma również za zadanie zapewnić stabilność pracy wałka i koła turbiny przy jednoczesnym zachowaniu krytycznych tolerancji luzów rzędu kilku mikronów.

Wpływ zanieczyszczeń na turbosprężarkę
Jakość oleju decyduje o prawidłowej pracy i żywotności turbosprężarki. Istnieje wiele rodzajów zanieczyszczeń, które mogą być przenoszone wraz z olejem silnikowym do jej wnętrza i w konsekwencji powodować uszkodzenie. Najczęściej spotykane są drobne cząstki, zwykle zwęglony olej powstały podczas spalania. Jeśli stężenie tych cząstek jest zbyt duże, oddziałują one jak ścierniwo, stopniowo erodując i polerując powierzchnie łożyska i wałka. W konsekwencji następuje zwiększenie luzu pomiędzy wspomnianymi elementami i zamykanie otworów smarujących łożysk aż do momentu, gdy film olejowy nie będzie w stanie kontrolować ruchu wałka turbiny. Jeśli już dojdzie do styku pomiędzy wałkiem, łożyskiem i obudową rdzenia, w krótkim czasie następuje ocieranie bocznych krawędzi łopatek kół kompresji i turbiny o obudowy, przegięcie wałka i ostatecznie jego pęknięcie.
Drobne fragmenty kół mogą przedostać się do intercoolera lub/i układu wydechowego, powodując dalsze uszkodzenia. W przypadku większych zanieczyszczeń w oleju, np. fragmentów zużytych elementów silnika, jeśli nie zostaną wychwycone przez filtr oleju, spowodują głębokie rysy na powierzchniach elementów roboczych i w finale doprowadzą do zniszczenia turbosprężarki.

Poleć innym

GALERIA ZDJĘĆ

Budowa turbosprężarki jest niezwykle złożona

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Pavveł 1 5 dni temu Olej 0W20 C5 wymieniany co 30 tyś km i jazda. Filtr powietrza co 60 tyś. Niedługo okresową wymianę turbosprężarki też umieszczą na liście przeglądowej. Co 90 tyś km nowa i po sprawie.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
do góry strony