To pytanie pojawia się w okresie dyskusji o stawkach za badanie techniczne pojazdów. Jak informowaliśmy, branża związana ze Stacjami Kontroli Pojazdów apeluje o waloryzację stawek. Pozostają one niezmienne na poziomie z 2004 roku, co przekłada się na bardzo trudną w wielu przypadkach sytuację finansową takich punktów. Część stacji z przyczyn ekonomicznych zamknięto. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ.
Podczas ostatniej konferencji Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów przedstawione zostały dane dotyczące aktywnych diagnostów w 2021 roku. Było ich 14 760. Jeśli się weźmie pod uwagę 5443 Stacji Kontroli Pojazdów działających na koniec 2021 roku, to średnio na stację przypada 2,7 diagnosty. Przepisy wskazują, że (art. 83 ust. 3 pkt 6 ustawy – Prawo o ruchu drogowym) stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który zatrudnia uprawnionych diagnostów ( co najmniej 2).
- Przedsiębiorcy nie mają więc zbyt dużego zapasu, a wielu z nich zatrudnia tylko 2 diagnostów, czyli wymagane minimum. Przestają być także atrakcyjnym pracodawcą na rynku pracy, przy stale rosnących kosztach i zamrożonej od 18 lat cenie za badania, mają niewielkie pole manewru jeśli chodzi o oczekiwania płacowe diagnostów, którzy jak każdy konsument odczuwają skutki inflacji, wzrost kosztów i chcieliby zarabiać więcej. Istnieje także obawa, że diagności będą szukali lepiej płatnej pracy w innych branżach. W związku z wojną w Ukrainie brakuje pracowników w branży transportowej, czy budownictwie. Jeśli tam będą lepiej płacić, nie można wykluczyć, że diagności zaczną odchodzić -
Przedstawiciele branży wskazali także, że bardzo często zarzuca się stacjom kontroli pojazdów nierzetelne przeprowadzanie badań, biorąc pod uwagę tylko stwierdzone usterki negatywne. Z danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w 2021 roku przeprowadzono w Polsce 19 516 135 badań technicznych. W 441 927 (2,26%) przypadkach stwierdzono usterki negatywne, ale wykonano także 1 402 659 (7,19%) badań ze stwierdzoną usterką drobną, która zezwala na zakończenie badania z wynikiem pozytywnym. Jeśli się zsumuje usterki drobne i te które kończą się wynikiem negatywnym, to okaże się, że badań ze stwierdzonymi usterkami wykonano 1 844 586 (9,45%). Zdaniem przedstawicieli branży świadczy to o tym, że stacje kontroli pojazdów wykonują powierzone im zadania.
-------
Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie poinformowało, że nie przewiduje w najbliższym czasie podniesienia stawek za badania techniczne pojazdu. To bardzo zła wiadomość dla będących w wielu przypadkach na skraju bankructwa właścicieli Stacji Kontroli Pojazdów, którzy o waloryzację ustawowych cen walczą od lat. Ale problem jest dużo szerszy, bo nie chodzi tylko o dochodowość biznesu, ale bezpieczeństwo na polskich drogach. Tak, brzmi jak slogan. Ale fakty niepokoją.
Komentarze (3)